Standardele internationale actualizate ale sistemelor de management, care au incorporat structura de nivel inalt a sistemului de management asa cum este definita in Anexa SL, ofera o oportunitate pentru organizatii de a utiliza sistemele de management in a obtine o mai buna performanta a afacerii.
Adoptarea Anexei SL care a inclus o structura si o terminologie comune pentru toate sistemele de management, a redus complexitatea si a diminuat discrepantele intre sisteme si alte zone ale afacerii. In loc de a fi privit ca o piesa individuala, fiecare sistem devine un pilon care sprijina obiectivele generale ale companiei.
Sectiunea 5 a Anexei SL accentueaza importanta Leadership-ului in noile standarde. Leadership-ul adevarat include o viziune a succesului.
Organizatiile care vor culege cele mai importante roade din certificarea in conformitate cu noile standardele ISO 9001:2015, ISO 14001:2015, ISO 27001:2013 si ISO 45001:2016 sunt acelea care au un Leadership care gandeste constructiv, care vede schimbarile drept o modalitate de a castiga avantaj competitiv.
Prin recunoasterea potentialului noilor standarde, leaderii acceseaza o unealta puternica care sprijina nu doar imbunatatirea in domeniul sistemelor de management dar si succesul general al afacerii lor.
La inceput sistemele de management erau utilizate pentru a controla scopurile si pentru a se concentra asupra minimizarii defectelor produselor si in general asupra controlului produselor neconforme.
In timp, sistemele de management au inceput sa se adreseze proceselor aferente fabricarii produselor – prevenirea reprezentand un aspect la fel de important ca si inspectia produsului. Acum, un bun sistem de management are o abordare mult mai cuprinzatoare asupra organizatiei si a partilor interesate cheie.
Acest lucru necesita un nou mod de lucru si noi nivele ale Leadership-ului in cadrul sistemelor de management. Nu este suficient sa detii o politica de o pagina care sa fie singura responsabilitate a unui membru al managementului de varf.
Maximizarea beneficiilor noilor standarde va necesita existenta Leadership-ului la nivelul intregii organizatii.
Este important sa facem distinctie intre Leadership si Managementul de varf.
Daca managementul de varf se defineste ca fiind persoana sau grupul de persoane care conduce și controlează o organizație la cel mai înalt nivel, Leadership-ul poate fi prezent oriunde si la orice nivel al oranizatiei.
Trecerea de la responsabilitatea conducerii la "Leadership" și „angajament” este, probabil, cea mai semnificativă și de anvergură schimbare conținuta în noile standarde, cu toate că impactul real va depinde foarte mult de tipul si nivelul de management existent in fiecare organizație.
Pentru organizatiile în care membrii cei mai importanți ai acesteia joacă în prezent un rol activ în cadrul sistemelor de management modificările vor fi pur și simplu o formalizare a ceea ce se întâmplă acum. Cu toate acestea, pentru acele organizații în care managementul la nivel de varf a delegat majoritatea responsabilitatilor pentru sistemele de management catre reprezentantul managementului, schimbarile vor fi semnificativ mai mari.
Renuntarea la toate trimiterile la rolul de "reprezentant al managementului", întărește dorința de a avea sisteme de management integrate în operațiunile de afaceri de rutină, mai degrabă decât de operare ca un sistem independent de sine stătător, cu propria structura de management dedicata.
Standardele care au la baza anexa SL cer managementului de vârf să fie mult mai implicat cu privire la sistemele de management decât editiile precedente.
Managementul de vârf trebuie sa demonstreze că se angajează în activități cheie ale sistemelor de management spre deosebire de asigurarea pur și simplu că aceste activități au loc. Aceasta înseamnă că este nevoie ca top managementul să se implice în mod activ în funcționarea sistemelor de management.
Cerintele referitoare la rolul pe care managementul de varf, il joaca in crearea si sprijinirea unui sistem de management eficace, au fost accentuate.
In cadrul standardelor, exista acum mai multe zone in care leaderii trebuie sa isi demonstreze implicarea si angajamentul fata de sistemul de management, cum ar fi:
Acestora li se va solicita sa demonstreze o intelegere clara a contextului afacerii, abordand riscuri si oportunitati si o mai mare responsabilitate privind legaturile apropiate intre sistemul de management si calitatea produsului / serviciului coroborata cu performanta de mediu.
In trecut, supravegherea si imbunatatirea sistemelor de management era, in multe cazuri, delegata unui manager al calitatii sau manager al mediului. In prezent, acest lucru nu mai este suficient. Standardele revizuite cer managementului de varf sa pastreze raspunderea pentru implementarea si eficacitatea SMC si SMM.
Aceasta inseamna ca managementul de varf va trebui sa fie mai implicat si sa inteleaga mai bine cerintele sistemelor de management. Demonstrarea compatibilitatii sistemelor de management cu strategia principala de afaceri este acum o parte a procesului de evaluare.
Aceasta este o oportunitate de a utiliza o sistemele de management pentru cresterea performantei generale a afacerii. Cu un accent pus pe alinierea sistemelor de management cu obiectivele afacerii, managementul de varf este cel care poate avea o viziune de ansamblu pentru a stabili, implementa si imbunatati continuu sistemele de management care promoveaza Leadership-ul la toate nivelele companiei.
Doar atunci cand cuvantul "asigura" este utilizat in standarde, managementul de varf poate atribui (delega) sarcina respectiva altora pentru indeplinire.
In cazurile in care cuvintele "promoveaza", "ia", "angreneaza" sau "sprijina" apar, activitatile mentionate nu pot fi delegate si trebuie sa fie intreprinse de catre managementul de varf.
In primul rand managementul de varf raspunde pentru eficacitatea sistemului de management al organizației, iar raspunderea nu poate fi delegata niciodata. El trebuie sa se asigure ca actiunile sunt efectuate.
Pentru a demonstra leadership si angajament, exista responsabilitati specifice legate de actiuni din cadrul sistemului de management in care managementul de varf ar trebui sa fie implicat personal in mod direct si altele pe care sa le coordoneze direct.
Managementul de varf va trebui sa constientizeze noile cerinte, precum si faptul ca auditarea managementului de varf va deveni un aspect de rutina si nu o situatie exceptionala.
Intentia clauzelor de la cap 5 din anexa SL este de a identifica actiuni prin care managementul de la cel mai inalt nivel este personal implicat in cadrul organizatiei.
Managementul de la cel mai inalt nivel nu poate indeplini toate aceste actiuni in mod direct (de exemplu, ei pot delega responsabilitatea pentru altii), dar pastreaza raspunderea pentru a se asigura ca acestea sunt realizate.
Managementul de varf stabileste tonul si asteptarile, motiveaza personalul sa fie angajat in initiativele sistemului de management. Acesta poate oferi o siguranta sporita partilor externe referitoare la existenta unui sistem eficace in cadrul organizatiei.
Importanta activitatii de "asigurare cerintelor sistemului de management in procesele de afacere ale organizatiei" este accentuata si este asumata ca unul dintre rolurile conducerii de la cel mai inalt nivel.
Dar asa cum spuneam esenta importantei Leadership-ului este prezentata in sectiunea 4.
Aici sunt abordate subiecte precum contextul afacerii, analiza partilor interesate si a cerintelor lor, scopul si domeniul sistemului de management.
Acestea sunt importante deoarece aliniaza sistemul de management cu strategia generala de afaceri si cu practicile de afaceri. Limbajul comun si structura anexei SL permite o implementare mai usoara si viziunea cuprinzatoare face standardele mult mai reale si tangibile in functiile zilnice ale afacerii.
Leadership-ul este elementul central al succesului. Deoarece sistemul de management este aliniat cu procesul de ansamblu al afacerii, este relevant pentru intreaga organizatie. Leadership-ul in diferite departamente poate utiliza sistemul de management pentru a conecta diverse functii la directiile strategice ale firmei.
Elementele pot fi, de exemplu, subiecte importante pentru organizatie, probleme pentru dezbateri și discuții, sau modificarea conditiilor.
Cunostintele dobandite sunt apoi folosite pentru a ghida eforturile de a planifica, implementa si opera sistemul de management.
Exemple de elemente care pot fi importante pentru un sistem de management si ar putea fi abordate sunt:
Intelegerea contextului organizatiei este utilizata pentru a stabili, implementa, mentine si imbunatati continuu sistemul de management.
Elementele interne si externe care sunt determinate pot conduce la riscuri si oportunitati pentru organizatie sau pentru sistemul de management. Organizatia determina acele elemente care trebuie sa fie abordate si gestionate in cadrul sistemului.
Cele mai multe organizatii deja au implementat un proces pentru identificarea, monitorizarea si analiza elementelor interne si externe, care afecteaza sau care ar putea afecta atat sistemul de management, cat si insasi existenta organizatiei in sine. Acestea vor trebui acum sa demonstreze auditorilor ca acest proces este implementat.
Organizatia alege sau nu sa se conformeze cu necesitatile si asteptarile pe care le considera relevante.
In cazul in care o parte interesata are perceptia ca ar fi afectata de deciziile sau activitatile legate de performanta de mediu, organizatia ia in considerare doar necesitatile si asteptarile relevante pe care partea interesata i le-a facut cunoscute sau care au fost precizate.
Cerintele partilor interesate nu sunt neaparat cerinte pentru organizatie. Unele cerinte ale partilor interesate reflecta necesitati si asteptari care sunt obligatorii, deoarece acestea au fost incorporate in legile, reglementarile, permisele si licentele, prin hotarari guvernamentale sau chiar ale instantelor de judecata.
Organizatia poate decide ca in mod voluntar sa adopte sau nu alte cerinte ale partilor interesate (de exemplu, intrarea intr-o relatie contractuala, subscrierea la o initiativa voluntara). Odata ce organizatia le adopta, ele devin cerinte (obligatii de conformare) ale organizatiei si sunt luate in considerare in cadrul sistemului de management.
Urmatoarele potentiale parti interesate pot fi luate in considerare:
Exemple de cerinte ale partilor interesate pot include:
La determinarea domeniului de aplicare, organizatia trebuie sa ia in considerare:
Intentia clauzei referitoare la stabilirea domeniului de aplicare al sistemului de management este de a stabili limitele fizice si organizatorice pentru care se va aplica sistemul de management.
Organizatia are libertatea si flexibilitatea de a defini limitele sale si poate alege sa puna in aplicare standardul pentru sistemul de management in intreaga organizatie, pentru o zona specifica, sau pentru o functie specifica a organizatiei.
Intelegerea contextului si a cerintelor partilor interesate relevante sunt luate in consideratie atunci cand de stabileste domeniul de aplicare al sistemului de management si pentru determinarea cerintelor pe care organizatia le va adopta.
Nici o cerinta din aceste noi standarde internationale nu poate fi interpretata ca o extindere a aplicabilitatii fara acordul organizatiei.
In cazul in care o cerinta poate fi aplicata in cadrul domeniului de aplicare al sistemului de management al calitatii, organizatia nu poate decide ca nu este aplicabila.
In cazul in care o cerinta nu poate fi aplicata (de exemplu, in cazul in care procesul relevant nu se desfasoara), organizatia poate stabili ca cerinta nu se aplica conform celor de mai jos.
Organizatia poate decide ca o cerinta nu este aplicabila doar in cazul in care neaplicarea nu va conduce la esecul in atingerea conformitatii produselor si serviciilor si in cresterea satisfactiei clientilor sai.
Si daca cerinta in cauza se aplica conform standadrdului, dar practic organizatia nu poate sa o aplice, atunci trebuie sa o externalizeze.
Deci un un proces sau o functie externalizat/a este unul care are urmatoarele caracteristici:
Daca ISO 9001:2008 a "promovat" adoptarea abordarii procesuale toate noile standarde impun aceasta abordare ca fiind obligatorie.
Clauza 4.4 din noile standarde stabileste cerinte clare pentru proiectarea unui sistem de management bazat pe procese.
In plus, organizatiile trebuie sa stabileasca indicatori de performanta pentru a masura si monitoriza procesele care sa permita aplicarea efectiva, operarea si controlul proceselor, sa stabileasca responsabilitati si autoritati aferente proceselor, sa identifice riscuri si oportunitati, si sa planifice abordarea acestora.
Accentul sporit acordat abordarii procesuale apare acum peste tot in noile standarde.
Cerinta pentru a determina oportunitatile de imbunatatire continua a proceselor a fost extinsa pentru a include "imbunatatirea continua a proceselor si a sistemului de management".
Organizatiilor le este cerut atat sa mentina informatii documentate necesare pentru a sprijini functionarea proceselor sale, cat si sa pastraze si informatii documentate ca dovada ca procesele se desfasoara conform planificarii.
Pentru organizatiile care aplica deja vechile editii ale standardelor, factorul cheie in indeplinirea acestor cerinte va fi masura in care abordarea procesuala a fost cu adevarat imbratisata si deja adoptata.
Trebuie avute in vedere cerintele suplimentare noi in ceea ce priveste utilizarea de indicatori de performanta pentru a masura si monitoriza procesele, precum si cerinta de evaluare a proceselor din perspectiva riscurilor si oportunitatilor, asa cum au fost determinate, conform clauzei 6.1 (care se refera la obordarea riscurilor si oportunitatilor).
Un sistem de management care este aliniat cu strategiile si obiectivele afacerii incurajeaza o mai mare transparenta in ceea ce priveste aspiratiile si progresul companiei.
Totul este privit ca intreg, de la buget pana la aspectele legale, de la planificarea investitiilor la dezvoltarea competentelor cheie, nu exista diferente intre indicatorii cheie de performanta ai afacerii si cei ai sistemului de management.
Acest aspect este crucial pentru Leadership, avand in vedere ca ofera angajatilor si partilor interesate mai multa claritate. Leadership-ul stimuleaza performanta prin aceea ca permite fiecarui individ sa isi inteleaga rolul si impactul sau asupra companiei.
Cheia pentru o cultura a performantei o reprezinta conectarea actiunilor si contributiilor angajatilor la viziunea generala.
Accentuarea Leadership-ului in contextul beneficiilor pentru afacere creaza o directie clara si instrumente pentru guvernarea intregii afaceri.
Leadership-ul in cadrul sistemelor de management va recunoaste riscurile si va avea puterea de a influenta actiuni si rezultate care pot contribui mai bine la sanatatea si succesul general al companiei. Alinierea corecta a sistemelor de management cu obiectivele de afaceri permit Leadership-ului sa ia deciziile corecte in cadrul unor probleme complexe.
Cateva avantaje imediate vor fi:
Nu exista imbunatatire fara schimbare. Vor fi necesare schimbari, pentru ca aceste noi, diferite şi vaste abordari sa fie aplicate. Dar in acelaşi timp va exista şi frica de schimbare si o opozitie insemnata.
Bibliografie
Adoptarea Anexei SL care a inclus o structura si o terminologie comune pentru toate sistemele de management, a redus complexitatea si a diminuat discrepantele intre sisteme si alte zone ale afacerii. In loc de a fi privit ca o piesa individuala, fiecare sistem devine un pilon care sprijina obiectivele generale ale companiei.
Sectiunea 5 a Anexei SL accentueaza importanta Leadership-ului in noile standarde. Leadership-ul adevarat include o viziune a succesului.
Organizatiile care vor culege cele mai importante roade din certificarea in conformitate cu noile standardele ISO 9001:2015, ISO 14001:2015, ISO 27001:2013 si ISO 45001:2016 sunt acelea care au un Leadership care gandeste constructiv, care vede schimbarile drept o modalitate de a castiga avantaj competitiv.
Prin recunoasterea potentialului noilor standarde, leaderii acceseaza o unealta puternica care sprijina nu doar imbunatatirea in domeniul sistemelor de management dar si succesul general al afacerii lor.
Ce inseamna Leadership?
Desi nu este in mod specific definit in noile standarde, termenul are cateva sensuri larg acceptate, incluzand:- abilitatea de a crea o viziune clara;
- capacitatea de a impartasi viziunea cu ceilalti si de a-i motiva sa o urmeze;
- capacitatea de o oferi structura organizatorica, instrumentele si informatiile care permit celorlalti sa aiba success in urmarirea viziunii si de a aborda riscurile si conflictele care apar pe parcursul urmaririi respectivei viziuni.
La inceput sistemele de management erau utilizate pentru a controla scopurile si pentru a se concentra asupra minimizarii defectelor produselor si in general asupra controlului produselor neconforme.
In timp, sistemele de management au inceput sa se adreseze proceselor aferente fabricarii produselor – prevenirea reprezentand un aspect la fel de important ca si inspectia produsului. Acum, un bun sistem de management are o abordare mult mai cuprinzatoare asupra organizatiei si a partilor interesate cheie.
Acest lucru necesita un nou mod de lucru si noi nivele ale Leadership-ului in cadrul sistemelor de management. Nu este suficient sa detii o politica de o pagina care sa fie singura responsabilitate a unui membru al managementului de varf.
Maximizarea beneficiilor noilor standarde va necesita existenta Leadership-ului la nivelul intregii organizatii.
Exista diferente intre Management de varf si Leadership?
Noile editii ale standardelor contin o mai mare concentrare pe Leadership.Este important sa facem distinctie intre Leadership si Managementul de varf.
Daca managementul de varf se defineste ca fiind persoana sau grupul de persoane care conduce și controlează o organizație la cel mai înalt nivel, Leadership-ul poate fi prezent oriunde si la orice nivel al oranizatiei.
Trecerea de la responsabilitatea conducerii la "Leadership" și „angajament” este, probabil, cea mai semnificativă și de anvergură schimbare conținuta în noile standarde, cu toate că impactul real va depinde foarte mult de tipul si nivelul de management existent in fiecare organizație.
Pentru organizatiile în care membrii cei mai importanți ai acesteia joacă în prezent un rol activ în cadrul sistemelor de management modificările vor fi pur și simplu o formalizare a ceea ce se întâmplă acum. Cu toate acestea, pentru acele organizații în care managementul la nivel de varf a delegat majoritatea responsabilitatilor pentru sistemele de management catre reprezentantul managementului, schimbarile vor fi semnificativ mai mari.
Renuntarea la toate trimiterile la rolul de "reprezentant al managementului", întărește dorința de a avea sisteme de management integrate în operațiunile de afaceri de rutină, mai degrabă decât de operare ca un sistem independent de sine stătător, cu propria structura de management dedicata.
Standardele care au la baza anexa SL cer managementului de vârf să fie mult mai implicat cu privire la sistemele de management decât editiile precedente.
Managementul de vârf trebuie sa demonstreze că se angajează în activități cheie ale sistemelor de management spre deosebire de asigurarea pur și simplu că aceste activități au loc. Aceasta înseamnă că este nevoie ca top managementul să se implice în mod activ în funcționarea sistemelor de management.
Cerintele referitoare la rolul pe care managementul de varf, il joaca in crearea si sprijinirea unui sistem de management eficace, au fost accentuate.
In cadrul standardelor, exista acum mai multe zone in care leaderii trebuie sa isi demonstreze implicarea si angajamentul fata de sistemul de management, cum ar fi:
- sa se asigure de faptul ca cerintele sistemului sunt integrate in procesele de afaceri ale organizatiei;
- sa promoveze constientizarea abordarii bazate pe proces;
- sa se asigure ca sistemul de management isi indeplineste rezultatele intentionate;
- sa sprijine alte roluri de management relevante pentru a-si demonstra propriul leadership-ul;
- sa se asigure ca politica este comunicata, inteleasa si aplicata de catre intreaga organizatie.
Acestora li se va solicita sa demonstreze o intelegere clara a contextului afacerii, abordand riscuri si oportunitati si o mai mare responsabilitate privind legaturile apropiate intre sistemul de management si calitatea produsului / serviciului coroborata cu performanta de mediu.
In trecut, supravegherea si imbunatatirea sistemelor de management era, in multe cazuri, delegata unui manager al calitatii sau manager al mediului. In prezent, acest lucru nu mai este suficient. Standardele revizuite cer managementului de varf sa pastreze raspunderea pentru implementarea si eficacitatea SMC si SMM.
Aceasta inseamna ca managementul de varf va trebui sa fie mai implicat si sa inteleaga mai bine cerintele sistemelor de management. Demonstrarea compatibilitatii sistemelor de management cu strategia principala de afaceri este acum o parte a procesului de evaluare.
Aceasta este o oportunitate de a utiliza o sistemele de management pentru cresterea performantei generale a afacerii. Cu un accent pus pe alinierea sistemelor de management cu obiectivele afacerii, managementul de varf este cel care poate avea o viziune de ansamblu pentru a stabili, implementa si imbunatati continuu sistemele de management care promoveaza Leadership-ul la toate nivelele companiei.
Unde este prezent Leadership-ul in noile editii ale standardelor?
In timp ce sectiunea 5 a anexei SL subliniaza in mod specific noul rol al Leadership-ului, esenta importantei Leadership-ului este prezentata in sectiunea 4.Doar atunci cand cuvantul "asigura" este utilizat in standarde, managementul de varf poate atribui (delega) sarcina respectiva altora pentru indeplinire.
In cazurile in care cuvintele "promoveaza", "ia", "angreneaza" sau "sprijina" apar, activitatile mentionate nu pot fi delegate si trebuie sa fie intreprinse de catre managementul de varf.
In primul rand managementul de varf raspunde pentru eficacitatea sistemului de management al organizației, iar raspunderea nu poate fi delegata niciodata. El trebuie sa se asigure ca actiunile sunt efectuate.
Pentru a demonstra leadership si angajament, exista responsabilitati specifice legate de actiuni din cadrul sistemului de management in care managementul de varf ar trebui sa fie implicat personal in mod direct si altele pe care sa le coordoneze direct.
Managementul de varf va trebui sa constientizeze noile cerinte, precum si faptul ca auditarea managementului de varf va deveni un aspect de rutina si nu o situatie exceptionala.
Intentia clauzelor de la cap 5 din anexa SL este de a identifica actiuni prin care managementul de la cel mai inalt nivel este personal implicat in cadrul organizatiei.
Managementul de la cel mai inalt nivel nu poate indeplini toate aceste actiuni in mod direct (de exemplu, ei pot delega responsabilitatea pentru altii), dar pastreaza raspunderea pentru a se asigura ca acestea sunt realizate.
Managementul de varf stabileste tonul si asteptarile, motiveaza personalul sa fie angajat in initiativele sistemului de management. Acesta poate oferi o siguranta sporita partilor externe referitoare la existenta unui sistem eficace in cadrul organizatiei.
Importanta activitatii de "asigurare cerintelor sistemului de management in procesele de afacere ale organizatiei" este accentuata si este asumata ca unul dintre rolurile conducerii de la cel mai inalt nivel.
Dar asa cum spuneam esenta importantei Leadership-ului este prezentata in sectiunea 4.
Aici sunt abordate subiecte precum contextul afacerii, analiza partilor interesate si a cerintelor lor, scopul si domeniul sistemului de management.
Acestea sunt importante deoarece aliniaza sistemul de management cu strategia generala de afaceri si cu practicile de afaceri. Limbajul comun si structura anexei SL permite o implementare mai usoara si viziunea cuprinzatoare face standardele mult mai reale si tangibile in functiile zilnice ale afacerii.
Leadership-ul este elementul central al succesului. Deoarece sistemul de management este aliniat cu procesul de ansamblu al afacerii, este relevant pentru intreaga organizatie. Leadership-ul in diferite departamente poate utiliza sistemul de management pentru a conecta diverse functii la directiile strategice ale firmei.
Intelegerea organizatiei si a contextului sau
Intentia clauzei este de a specifica cerintele pentru un nivel ridicat de intelegere (de exemplu, strategic) a celor mai importante elemente care pot afecta, fie pozitiv, fie negativ, un sistem de management.Elementele pot fi, de exemplu, subiecte importante pentru organizatie, probleme pentru dezbateri și discuții, sau modificarea conditiilor.
Cunostintele dobandite sunt apoi folosite pentru a ghida eforturile de a planifica, implementa si opera sistemul de management.
Exemple de elemente care pot fi importante pentru un sistem de management si ar putea fi abordate sunt:
- caracteristicile sau conditiile de mediu legate de clima, poluare, disponibilitatea resurselor, biodiversitatea, precum si efectul acestor conditii asupra capacitatii organizatiei de a-si atinge obiectivele;
- elemente externe culturale, sociale, politice, legale, reglementate, financiare, tehnologice, economice, naturale si contextul competitiv, indiferent daca sunt internationale, nationale, regionale sau locale;
- caracteristicile sau condițiile de organizare, cum ar fi:
o forma de organizare, fluxurile de informatii si procesele de luare a deciziilor; politicile organizationale, obiectivele si strategiile;
o capabilitatea organizatiei, inteleasa in termeni de resurse (de exemplu, de capital, timp, oameni, cunostinte, procese, sisteme si tehnologii);
o cultura organizatiei;
o standardele, orientarile si modele adoptate de organizatie;
o ciclul de viata al produselor si serviciilor organizatiei.
o capabilitatea organizatiei, inteleasa in termeni de resurse (de exemplu, de capital, timp, oameni, cunostinte, procese, sisteme si tehnologii);
o cultura organizatiei;
o standardele, orientarile si modele adoptate de organizatie;
o ciclul de viata al produselor si serviciilor organizatiei.
Intelegerea contextului organizatiei este utilizata pentru a stabili, implementa, mentine si imbunatati continuu sistemul de management.
Elementele interne si externe care sunt determinate pot conduce la riscuri si oportunitati pentru organizatie sau pentru sistemul de management. Organizatia determina acele elemente care trebuie sa fie abordate si gestionate in cadrul sistemului.
Cele mai multe organizatii deja au implementat un proces pentru identificarea, monitorizarea si analiza elementelor interne si externe, care afecteaza sau care ar putea afecta atat sistemul de management, cat si insasi existenta organizatiei in sine. Acestea vor trebui acum sa demonstreze auditorilor ca acest proces este implementat.
Intelegerea necesitatilor si asteptarilor partilor interesate
O organizatie trebuie sa aiba intelegere generala (la nivel inalt, nu detaliat) a necesitatilor si asteptarilor exprimate de partile interesate interne si externe, care au fost determinate de organizatie ca fiind relevante.Organizatia alege sau nu sa se conformeze cu necesitatile si asteptarile pe care le considera relevante.
In cazul in care o parte interesata are perceptia ca ar fi afectata de deciziile sau activitatile legate de performanta de mediu, organizatia ia in considerare doar necesitatile si asteptarile relevante pe care partea interesata i le-a facut cunoscute sau care au fost precizate.
Cerintele partilor interesate nu sunt neaparat cerinte pentru organizatie. Unele cerinte ale partilor interesate reflecta necesitati si asteptari care sunt obligatorii, deoarece acestea au fost incorporate in legile, reglementarile, permisele si licentele, prin hotarari guvernamentale sau chiar ale instantelor de judecata.
Organizatia poate decide ca in mod voluntar sa adopte sau nu alte cerinte ale partilor interesate (de exemplu, intrarea intr-o relatie contractuala, subscrierea la o initiativa voluntara). Odata ce organizatia le adopta, ele devin cerinte (obligatii de conformare) ale organizatiei si sunt luate in considerare in cadrul sistemului de management.
Urmatoarele potentiale parti interesate pot fi luate in considerare:
- autoritatile legale si de reglementare (locale, regionale, nationale sau internationale);
- organizatii-mama;
- clientii;
- asociatii de comert si asociatii profesionale;
- grupuri comunitare;
- organizatii non-guvernamentale;
- furnizori;
- vecini;
- angajatii si alte persoane care lucreaza in numele organizatiei.
Exemple de cerinte ale partilor interesate pot include:
- legi;
- permise, licente sau alte forme de autorizare;
- ordinele emise de agentiile de reglementare;
- hotararile instantelor administrative;
- tratate, conventii si protocoale;
- coduri si standarde industriale relevante;
- contractele care au fost incheiate;
- acordurile cu grupuri comunitare sau organizatii non-guvernamentale;
- acorduri cu autoritatile publice si clientii;
- cerintele organizatorice;
- principii sau coduri de practica voluntare;
- etichetarea voluntara sau angajamente referitoare la mediu;
- obligatiile care decurg din acordurile contractuale cu organizatia.
Determinarea domeniului de aplicare al sistemului de management
Organizatia trebuie sa determine limitele si aplicabilitatea sistemului de management pentru a stabili domeniul sau de aplicare.La determinarea domeniului de aplicare, organizatia trebuie sa ia in considerare:
- elementele interne si externe mentionate in capitolul standardului de referinta referitor la intelegerea organizatiei si a contextului sau;
- obligatiile de conformare, mentionate in capitolul standardului de referinta referitor la intelegerea necesitatilor si asteptarilor partilor interesate;
- unitatile organizationale, functiile si limitele fizice ale organizatiei;
- activitatile, produsele si serviciile organizatiei si relatia lor cu performanta de mediu, performanta OH&S si performanta energetica;
- autoritatea si capacitatea sa de a exercita influenta si control.
Intentia clauzei referitoare la stabilirea domeniului de aplicare al sistemului de management este de a stabili limitele fizice si organizatorice pentru care se va aplica sistemul de management.
Organizatia are libertatea si flexibilitatea de a defini limitele sale si poate alege sa puna in aplicare standardul pentru sistemul de management in intreaga organizatie, pentru o zona specifica, sau pentru o functie specifica a organizatiei.
Intelegerea contextului si a cerintelor partilor interesate relevante sunt luate in consideratie atunci cand de stabileste domeniul de aplicare al sistemului de management si pentru determinarea cerintelor pe care organizatia le va adopta.
Nici o cerinta din aceste noi standarde internationale nu poate fi interpretata ca o extindere a aplicabilitatii fara acordul organizatiei.
In cazul in care o cerinta poate fi aplicata in cadrul domeniului de aplicare al sistemului de management al calitatii, organizatia nu poate decide ca nu este aplicabila.
In cazul in care o cerinta nu poate fi aplicata (de exemplu, in cazul in care procesul relevant nu se desfasoara), organizatia poate stabili ca cerinta nu se aplica conform celor de mai jos.
Organizatia poate decide ca o cerinta nu este aplicabila doar in cazul in care neaplicarea nu va conduce la esecul in atingerea conformitatii produselor si serviciilor si in cresterea satisfactiei clientilor sai.
Si daca cerinta in cauza se aplica conform standadrdului, dar practic organizatia nu poate sa o aplice, atunci trebuie sa o externalizeze.
Dar ce insemna externalizare ?
Externalizare insemna a face un aranjament in care o organizatie externa efectueaza o parte a functiei sau un proces al organizatiei. Organizatia externa este in afara domeniul de aplicare a sistemului de management, desi functia sau procesul externalizat este in domeniul de aplicare al sistemuluiDeci un un proces sau o functie externalizat/a este unul care are urmatoarele caracteristici:
- functia sau procesul este parte integranta din functionarea organizatiei;
- functia sau procesul este necesar pentru sistemul de management pentru a atinge scopul sau intentionat;
- raspunderea pentru functia sau procesul respectiv ii revine organizatiei;
- clientii organizatiei percep ca functia sau procesul in cauza este efectuata de organizatie.
Sistemul de management
Noile standarde cer organizatiei sa stabileasca un sistem de management bazat pe procese. Odata stabilit sistemul de management trebuie sa fie implementat, mentinut si imbunatatit continuu.Daca ISO 9001:2008 a "promovat" adoptarea abordarii procesuale toate noile standarde impun aceasta abordare ca fiind obligatorie.
Clauza 4.4 din noile standarde stabileste cerinte clare pentru proiectarea unui sistem de management bazat pe procese.
In plus, organizatiile trebuie sa stabileasca indicatori de performanta pentru a masura si monitoriza procesele care sa permita aplicarea efectiva, operarea si controlul proceselor, sa stabileasca responsabilitati si autoritati aferente proceselor, sa identifice riscuri si oportunitati, si sa planifice abordarea acestora.
Accentul sporit acordat abordarii procesuale apare acum peste tot in noile standarde.
Cerinta pentru a determina oportunitatile de imbunatatire continua a proceselor a fost extinsa pentru a include "imbunatatirea continua a proceselor si a sistemului de management".
Organizatiilor le este cerut atat sa mentina informatii documentate necesare pentru a sprijini functionarea proceselor sale, cat si sa pastraze si informatii documentate ca dovada ca procesele se desfasoara conform planificarii.
Pentru organizatiile care aplica deja vechile editii ale standardelor, factorul cheie in indeplinirea acestor cerinte va fi masura in care abordarea procesuala a fost cu adevarat imbratisata si deja adoptata.
Trebuie avute in vedere cerintele suplimentare noi in ceea ce priveste utilizarea de indicatori de performanta pentru a masura si monitoriza procesele, precum si cerinta de evaluare a proceselor din perspectiva riscurilor si oportunitatilor, asa cum au fost determinate, conform clauzei 6.1 (care se refera la obordarea riscurilor si oportunitatilor).
Leadership-ul si schimbarile?
Schimbarea organizationala nu este niciodata usoara. Aceasta necesita un Leadership puternic care sa directioneze grupurile si echipele de lucru catre aceleasi tinte, motivate si inspirate. Acest tip de implicare necesita o imbinare intre pastrarea motivarii indivizilor pentru noi tinte si recunoasterea realizarilor acestora pentru tintele atinse.Un sistem de management care este aliniat cu strategiile si obiectivele afacerii incurajeaza o mai mare transparenta in ceea ce priveste aspiratiile si progresul companiei.
Totul este privit ca intreg, de la buget pana la aspectele legale, de la planificarea investitiilor la dezvoltarea competentelor cheie, nu exista diferente intre indicatorii cheie de performanta ai afacerii si cei ai sistemului de management.
Acest aspect este crucial pentru Leadership, avand in vedere ca ofera angajatilor si partilor interesate mai multa claritate. Leadership-ul stimuleaza performanta prin aceea ca permite fiecarui individ sa isi inteleaga rolul si impactul sau asupra companiei.
Cheia pentru o cultura a performantei o reprezinta conectarea actiunilor si contributiilor angajatilor la viziunea generala.
Avantajele pentru afacere generate de accentuarea rolului Leadership-ului
Leadership se refera la viziune, valori si relatii impartasite.Accentuarea Leadership-ului in contextul beneficiilor pentru afacere creaza o directie clara si instrumente pentru guvernarea intregii afaceri.
Leadership-ul in cadrul sistemelor de management va recunoaste riscurile si va avea puterea de a influenta actiuni si rezultate care pot contribui mai bine la sanatatea si succesul general al companiei. Alinierea corecta a sistemelor de management cu obiectivele de afaceri permit Leadership-ului sa ia deciziile corecte in cadrul unor probleme complexe.
Cateva avantaje imediate vor fi:
- concentrare pe procesele mai importante (“cu risc ridicat”) si pe iesirile acestora;
- imbunatatirea intelegerii, definirii si integrarii proceselor interdependente;
- managementul sistematic al planificarii, implementarii, verificarii si imbunatatirii proceselor si a sistemelor de management ca intreg;
- mai buna utilizare a resurselor si cresterea raspunderii;
- indeplinirea mai coerenta a politicilor si obiectivelor, precum si obtinerea mai coerenta a rezultatelor intentionate si performantei generale;
- abordarea pe baza de proces avand in cetrul atentiei gandirea bazata pe risc;
- cresterea satisfactiei clientului prin indeplinirea cerintelor acestuia;
- cresterea increderii in organizatie.
In loc de concluzii
Este o oportunitate de a moderniza sistemele de management si de a le integra in sistemele de afaceri ale firmelor pentru a obtine o mai buna performanta a afacerii. Acesta oportunitate nu trebuie irosita, pentru ca astfel de oportunitati apar foarte rar (la aprox 15-20 de ani).Nu exista imbunatatire fara schimbare. Vor fi necesare schimbari, pentru ca aceste noi, diferite şi vaste abordari sa fie aplicate. Dar in acelaşi timp va exista şi frica de schimbare si o opozitie insemnata.
Bibliografie
- ISO/TMB/JTCG N 360 - N360 JTCG concept document to support Annex SL
- ISO 9001:2015 - Quality management systems - Requirements
- ISO 14001:2015- Environmental management systems – Requirements with guidance for use
- ISO/DIS 45001:2015- Eroare! Fara sursa de referinta.
- IRCA, IRCA briefing note Annex SL, IRCA, Report, 2014
- IRCA&CQI, ISO 9001:2015 – Understanding the International Standard, CQI, Report, 2015
- IRCA&CQI, ISO 14001:2015 – Understanding the International Standard, CQI, Report, 2015
- IRCA, IRCA Policy for Transitioning to ISO 9001:2015 & ISO 14001:2015, Report, 2015
- Roncea, C., Audit Management Systems in the Context of Economic Development in the Early Decades of the XXI Century, CCF 2014, Proceeding of the 14th International Conference on Quality and Dependability, September 17th–19th, 2014, Sinaia, Romania
- Roncea, C., Audit of The Management Systems in the Context of New Approach Imposed by Annex Sl High Level Structure, IWC Conference Total Quality Management 2015, Proceeding of the The 8th International Working Conference 2nd – 5th June, 2015, Belgrade, Serbia
- Changing the Rules – SRAC Vision for Transition to ISO 9001:2015 and ISO 14001:2015, in Quality Assurance, vol XXI, no 83, september 2015, Bucharest, Romania