Din punct de vedere istoric, externalizarea este unul dintre conceptele cele mai gresit intelese in implementarea si operarea sistemelor de management.
Inainte de aparitia standardelor aliniate la Anexa SL, cerinta pentru procesele externalizate era limitata la cateva propozitii in capitolul 4.1 din ISO 9001.
In ISO 9001:2000 si apoi in ISO 9001:2008 clauza 4.1 a fost atat de vaga incat a fost nevoie de un document de orientare emis de ISO. Externalizarea proceselor a facut obiectul unor atat de multe interpretari incat Comitetul Tehnic 176 al ISO a publicat documentul de ghidare ISO TC/176 SC 2/N 630R1 in 2003, revizuit apoi la sfarsitul anului 2003 si in 2008 ISO/TC176/SC2/N630R3, Ghid privind „Procesele externalizate”.
Indrumarile cu cel mai mare impact din publicatia respectiva au fost sublinierea faptului ca un proces externalizat este unul pe care organizatia nu il poate exclude si pe care trebuie sa il desfasoare, dar alege sa il subcontracteze in exteriorul sistemului de management, cat si faptul ca organizatia trebuie sa aplice acelasi nivel de control asupra proceselor externalizate ca si celorlalte procese din propriul sistem de management.
Din fericire, ISO 9001:2015 a mutat aceasta cerinta la clauza 8.4 (Controlul proceselor, produselor si serviciilor furnizate din exterior), incercand sa lamureasca unele aspecte.
Din pacate, atat anexa SL cat si standardele aliniate la ea s-au oprit din nou inainte de a clarifica un element cheie conform caruia un proces externalizat trebuie controlat in aceeasi masura in care un proces este controlat in cadrul organizatiei care a ales sa-l externalizeze.
In ultimul timp am constatat ca in ciuda celor de mai sus, exista inca foarte multi dintre actorii implicati in dezvoltarea, implementarea, imbunatatirea, evaluarea si certificarea sistemelor de management care au interpretari personale, sau chiar demonstreaza o neintelegere a conceptelor mai sus amintite.
De aceea am considerat oportun sa fac o scurta prezentare (pe care o gasiti AICI) a conceptului de externalizare a proceselor in cadrul sistemelor de management, prezentare care sper sa realizeze o clarificare a abordarii.
Inainte de aparitia standardelor aliniate la Anexa SL, cerinta pentru procesele externalizate era limitata la cateva propozitii in capitolul 4.1 din ISO 9001.
In ISO 9001:2000 si apoi in ISO 9001:2008 clauza 4.1 a fost atat de vaga incat a fost nevoie de un document de orientare emis de ISO. Externalizarea proceselor a facut obiectul unor atat de multe interpretari incat Comitetul Tehnic 176 al ISO a publicat documentul de ghidare ISO TC/176 SC 2/N 630R1 in 2003, revizuit apoi la sfarsitul anului 2003 si in 2008 ISO/TC176/SC2/N630R3, Ghid privind „Procesele externalizate”.
Indrumarile cu cel mai mare impact din publicatia respectiva au fost sublinierea faptului ca un proces externalizat este unul pe care organizatia nu il poate exclude si pe care trebuie sa il desfasoare, dar alege sa il subcontracteze in exteriorul sistemului de management, cat si faptul ca organizatia trebuie sa aplice acelasi nivel de control asupra proceselor externalizate ca si celorlalte procese din propriul sistem de management.
Din fericire, ISO 9001:2015 a mutat aceasta cerinta la clauza 8.4 (Controlul proceselor, produselor si serviciilor furnizate din exterior), incercand sa lamureasca unele aspecte.
Din pacate, atat anexa SL cat si standardele aliniate la ea s-au oprit din nou inainte de a clarifica un element cheie conform caruia un proces externalizat trebuie controlat in aceeasi masura in care un proces este controlat in cadrul organizatiei care a ales sa-l externalizeze.
In ultimul timp am constatat ca in ciuda celor de mai sus, exista inca foarte multi dintre actorii implicati in dezvoltarea, implementarea, imbunatatirea, evaluarea si certificarea sistemelor de management care au interpretari personale, sau chiar demonstreaza o neintelegere a conceptelor mai sus amintite.
De aceea am considerat oportun sa fac o scurta prezentare (pe care o gasiti AICI) a conceptului de externalizare a proceselor in cadrul sistemelor de management, prezentare care sper sa realizeze o clarificare a abordarii.