Home

SRAC Menu RO

  • RO
  • SERVICII

    Menu Block - Servicii

    Certificare Sisteme de Management
    • ISO 9001 - Calitate
    • ISO 14001 - Mediu
    • ISO 45001 - Sanatate si securitate in munca
    • ISO 27001 - Securitatea informatiilor
    • ISO 50001 - Energie
    • ISO 13485 - Calitate pentru dispozitive medicale
    • ISO 37001 - Anti mita
    • ISO 22301 - Managementul continuitatii afacerii
    • ISO 20000-1 - Managementul serviciilor
    • ISO 27701 - Managementul informatiilor de confidentialitate
    • ISO 37301 - Sistem de management al conformarii
    • ISO 39001 - Siguranta traficului rutier
    • ISO 17100 - Servicii de traducere
    • ISO 21001 - Organizatii educationale
    • ISO 56001 si SR 13572 - Sistem de management al inovarii
    • ISO 41001 - Sisteme de management al facilitatilor
    Certificare Produse (inclusiv marcaj CE)
    • Reg. (UE) nr. 305/2011 - Produse pentru constructii
    • Directiva 2014/31/EU - Aparate de Cantarit Neautomate
    • Directiva 2014/33/EU - Lifturi
    • Directiva 2006/42/EC - Masini
    • Verificare Dosar Tehnic pentru Masini (Echipamente)
    • Certificare betoane
    • Certificare produse diverse in domeniul voluntar
    Certificare si Inspectie in domeniul agroalimentar
    • ISO 22000 - Siguranta Alimentului
    • FSSC 22000 - Siguranta alimentelor (produse si ambalaje)
    • Inspectie si certificare produse ecologice (ECO)
    Sustenabilitate si Guvernanta
    • Verificarea asertiunilor etice ESG (mediu-social-guvernanta)
    • ISCC - International Sustainability and Carbon Certification
    • ISO 14064 - Verificarea / Validarea declaratiilor GES
    • ISO 14067 - Verificarea amprentei de carbon a produselor
    • ISO 14068 - Verificarea declaratiilor privind neutralitatea carbonului
    • Reg. (UE) nr. 2018/2067 - Verificare rapoarte GES
    • Reg. (UE) nr. 1221/2013 - Verificare EMAS
    • ISO 20400 - Certificarea achizitiilor sustenabile
    • Certificare ECOLABEL SRAC
    Alte Certificari
    • SA8000 - Responsabilitate sociala
    • Audit Sedex SMETA
    • ISO 28000 - Securitatea lantului de furnizare
    • ISO 22716 - Cosmetice. Bune practici de fabricatie
    • SR EN 15224 - Servicii de ingrijire a sanatatii
    • BS 7499 - Servicii de paza si protectie
    • Reg. (UE) nr. 333/2011 - Deseuri metalice
    • Reg. (UE) nr. 1179/2012 - Deseuri cioburi de sticla
    • Reg. (UE) nr. 715/2013 - Deseuri de cupru
    • ISO 31000 - Managementul riscului
    Instruire
    Cerere oferta
    Stay
  • DESPRE NOI

    block-despre-noi

    Istoric Cel mai important organism de certificare din Romania
    Acreditari si Notificari SRAC are cea mai mare recunoastere a marcii si certificatelor
    Parteneriate SRAC este partener IQNet – The International Certification Network
    Politici Politici si angajamente SRAC
    Evenimente Promotor al culturii calitatii in Romania
    Publicatii Noi va deschidem calea catre succes
    Echipa Echipa SRAC - Cunoscatorii aleg liderul!
    Cariere Alatura-te echipei SRAC
    Feedback Opinii, sugestii si reclamatii
    Stay
  • INFORMATII

    block-informatii

    Stiri SRAC s-a impus ca lider de piata, in portofoliul de clienti figurand cele mai mari companii romanesti
    Intrebari frecvente Afllati raspunsuri la intrebari frecvente si obtineti ajutor suplimentar
    Documente certificare Pentru a veni in intampinarea cerintelor exprimate de clientii nostrii
    Adrese utile Link-uri si adrese care va pot fi de folos
    Stay
  • CLIENTI

    meniu-clienti

    Afla mai multe despre clienti SRAC (click aici)

    Stay
  • CERERE OFERTA
  • CONTACT

Search form

  • RO /
  • EN
MENU

Editiile standardelor ISO 9001 si ISO 14001 din 2015 si timpul schimbarii: cum va fi afectat procesul de certificare si cum vor fi afectati auditorii, organizatiile si afacerile acestora (partea a 2-a)

Prima partea a articolului o gasiti aici

Cum va fi afectat procesul de certificare de schimbarile din noile editii ale standardelor ISO 9001 si ISO 14001? 

Organismele de certificare vor fi obligate sa reconsidere "ce inseamna o aplicare acceptabila sau la limita a standardelor aferente sistemului de management " pentru ca standardele vor necesita o abordare mai holistica, care ar trebui sa faca mai dificila stabilirea unor domenii de aplicare deliberat limitate.
Unele organisme de certificare ar putea fi tentate sa nu doreasca sa schimbe ceva, pentru ca schimbarile pot face mai dificila acordarea certificatelor pentru organizatiile care aplica cerintele standardelor superficial.
Dar, daca vor lua in considerare considerare riscurile și oportunitatile precum si contextul certificarii in prezent, in care se constata ca un numar important de organizatii au renuntat complet la standardele clasice ale sistemelor de management si la certificarea fata de acestea, pe motiv ca ceea ce le este oferit de certificare nu este de fapt ceea ce au nevoie, iar metodele curente ale auditului extern contribuie intr-o mare masura la aceasta, in mod sigur cei care doresc sa ramana pe piata sau  sa se pozitioneze ca lider pe piata vor face schimbari semnificative in abordare.

Cum vor fi afectati auditorii?

Daca acceptam ca, in prezent, exista o multime de auditori care adauga putina valoare organizatiilor auditate, deoarece auditurile se desfașoara cu  "ochii in jos", pe chestionarul utilizat pentru a „bifa” raspunsul la fiecare intrebare, atunci putem spune ca se impune o creștere a competentei auditorilor, pentru a amplifica perceptia beneficiului adus de certificare pentru afacerea organizatiilor.
Pentru auditori acest lucru ar putea sa insemne:

  • concentrare mai mare asupra activitatii de realizare sau de sprijin a imbunatatirii afacerii,
  • analizele de risc ale sectorului industrial / sectorului specific organizatiei,
  • pre-evaluarea cerintelor legale si de reglementare,
  • analize ale cauzei de baza, concentrandu-se pe problemele care conteaza,
  • intelegerea contextului afacerii pentru auditat si discutarea problemelor critice pentru afacere, cu managerii de la niveluri cat mai inalte posibil,
  • concentrarea pe imbunatatirea proceselor si mai putin pe proceduri,
  • concentrarea mai mult pe rezultate si mai putin pe inregistrari,
  • proiectarea planurilor de audit astfel incat sa fie implicate cat mai multe din persoanele care au un interes in succesul procesului sau in subiectul care face obiectul auditului respectiv,
  • metode noi de colectare a datelor utile si mai multe analize ale acestora,
  • abordare generala a dovezilor colectate in loc de concentrare pe clauze individuale ale standardelor de referinta,
  • realizarea unor rapoarte semnificative pentru managerii organizatiilor auditate (subliniind in special: maturitatea organizatiei, nivelul de incredere al sistemului de management, riscurile ce pot sa apara, atitudinea si angajamentul audiatului fata de sistemul de management si fata de procesul de audit),
  • mai mare inţelegere a lucrurilor care fac ca organizatia lor sau organizatia pe care o auditeaza, sa functioneze, transformandu-i pe auditori intr-o resursa mult mai valoroasa,
  • legarea rezultatelor auditului de obiectivele organizatiei,
  • deplasare de la colectarea datelor la gandirea strategica.

Acei auditori care se vor adapta la modificarile așteptate, care au inceput sa apara este adevarat timid deocamdata, vor deveni o resursa valoroasa pentru a-si ajuta organizatiile sau pe clienti, sa-si atinga obiectivele afacerii si sa realizeze imbunatatiri. 
Acei auditori care nu se vor adapta si se vor concentra, in continuare, doar pe conformitate, acest lucru nefiind gresit, nu vor sesiza problemele care conteaza cu adevarat, pentru eficacitatea si eficienţa organizatorica si a proceselor. De aceea, ei vor ramane o resursa tactica care vor urmari aspectele conformarii lasate din ce in ce mai mult in urma de auditorii cu o gandire strategica, care au acceptat modificarile inevitabile si s-au adaptat la ele, orientandu-se spre auditul care intr-adevar adauga valoare.

Cum vor fi afectate organizatiile si afacerile acestora?

Pentru organizatiile care au folosit standardele pentru sisteme de management pentru a dezvolta un sistem de management care este integrat in modul lor de a face afaceri si le ajuta sa isi atinga obiectivele strategice ale afacerii, cu alte cuvinte care au un sistem de management care adauga valoare pentru organizatie, schimbarile vor fi minime si vor ajuta la optimizare si cresterea eficacitatii.
Opusul acestui caz il constituie acele organizatii care au creat pur si simplu, un sistem birocratic de proceduri si inregistrari care nu reflecta modul real in care isi desfasoara activitatea organizatia. Acest sistem adauga costuri fara a fi util, cu alte cuvinte el nu adauga valoare, dar le-a permis sa aiba doar un certificat. Pentru acestea va fi dificila abordarea impusa de noile standarde pentru ca acea abordare a sistemului paralel cu afacerea practic a disparut.  

In loc de concluzii

Vor fi necesare schimbari, pentru ca aceste noi, diferite si vaste abordari ale noilor standarde sa fie aplicate. Dar in acelasi timp va exista si frica de schimbare. 
Cateva din intrebarile la care trebuie sa gasim raspunsuri, cat mai urgent, sunt:

  • Cum vor reactiona la aceasta noua abordare organizatiile?
  • Cum vor reactiona la aceasta noua abordare auditorii? 
  • Care va fi feed-back-ul organismelor de certificare si acreditare? 
  • Vor accepta acesta schimbarea sau vor lupta impotriva ei? 
  • Isi pot permite sa nu se adapteze la timpurile schimbarii?

Autor: dr. ing. Cristinel Roncea - Director Tehnic Adjunct

Informatii Stiri Intrebari frecvente Documente certificare Adrese utile
cerere oferta  |   despre noi  |   acreditari  |   notificari  |   evenimente  |   clienti  |   intranet  |   adrese utile  |   feedback