Multe organizatii prefera sa aloce timp pentru dezbateri privind modalitatile de abordare a managementului riscului la nivel organizational in timp ce organizatiile de succes au dezvoltat metode si au identificat riscurile majore care pot sa le afecteze rezultatele, utilizand practici care sa le creasca sansele de succes.
Organizatiile de toate tipurile si dimensiunile se confrunta cu o serie de riscuri care pot afecta realizarea obiectivelor. Obiectivele organizationale se refera la o serie de activitati, de la initiative strategice la operatiuni, procese si proiecte ale organizatiei, reflectate in termeni sociali, de mediu, de siguranta tehnologica, de securitate si rezultate financiare, comerciale si masuri economice, precum si impactul social, cultural, politic si reputatie.
Scopul evaluarii riscurilor este de a furniza informatii bazate pe dovezi obiective si pe analize in vederea fundamentarii deciziilor privind modul de a trata anumite riscuri si pentru a selecta anumite optiuni. Cadrul organizational in care se aplica managementul riscurilor furnizeaza politicile, procedurile si aranjamentele organizationale care permit aplicarea managementului riscurilor in intreaga organizatie, la toate nivelurile.
Evaluarea riscurilor incearca sa raspunda la intrebari fundamentale:
- Ce se poate intampla si de ce ?
- Care sunt consecintele ?
- Care este probabilitatea aparitiei lor in viitor ?
- Exista anumiti factori care reduc consecintele riscului sau care reduc probabilitatea de aparitie a riscului ?
- Este nivelul de risc tolerabil sau acceptabil si nu este necesara o tratare suplimentara?
Standardul ISO 31000 ofera o abordare a managementului riscurilor care permite unei organizatii sa imbunatateasca proactiv managementul, precum si eficacitatea si eficienta manageriala.
ISO 31000 ajuta organizatiile de toate tipurile si dimensiunile sa gestioneze in mod eficace si eficient riscul. ISO 31000 contine principii, cadre de lucru si procese de gestionare a oricarei forme de risc intr-un mod transparent, sistematic si credibil in orice domeniu de aplicare si context.
Standardul este un aliat important in analiza de risc preventiva, protejand cresterea organizatiei, dar si sanatatea si securitatea lucratorilor care lucreaza in cadrul acesteia.
Avantajele implementarii si certificarii procesului de management al riscului conform ISO 31000
Odata ce orientarile au fost puse in aplicare si sunt in mod continuu respectate, managementul riscurilor permite unei organizatii sa:
- incurajeze managementul proactiv, mai degraba decat reactiv;
- fie constienta de necesitatea identificarii si tratarii riscurilor in intreaga organizatie;
- imbunatateasca identificarea oportunitatilor si amenintarilor;
- respecte cerintele legale si de reglementare relevante si standardele internationale;
- imbunatateasca raportarile financiare;
- imbunatateasca guvernanta corporativa;
- imbunatateasca increderea partilor interesate;
- stabileasca o baza fiabila pentru luarea deciziilor si pentru planificare;
- imbunatateasca controalele;
- aloce si sa utilizeze in mod eficace si eficient resursele pentru tratarea riscurilor;
- imbunatateasca eficacitatea si eficienta operationala;
- imbunatateasca sanatatea si securitatea ocupationala, securitatea informatiilor, siguranta alimentelor si prevenirea poluarii;
- imbunatateasca gestionarea si prevenirea incidentelor;
- minimizeze pierderile;
- imbunatateasca invatarea organizationala;
- imbunatateasca rezilienta organizationala si sustenabilitatea.
Abordarea managementului riscurilor conform ISO 31000 poate fi adoptata pentru toate activitatile unei organizatii, inclusiv proiecte, functii definite, produse sau activitati si, la randul sau, sa consolideze legaturile dintre aceste activitati si obiectivele generale ale organizatiei.
Certificarea conform ISO 31000 demonstreaza ca o organizatie are un proces de management al riscului care este conform cu un standard international si poate fi considerat un semnal pozitiv pentru potentialii clienti, investitori si parteneri de afaceri.
Certificarea SRAC a procesului de management al riscului conform ISO 31000 conduce la:
- imbunatatirea imaginii organizatieii in fata clientilor;
- valorificarea optima a oportunitatilor de pe piata;
- imbunatatirea sistemului de management al organizatiei;
- castigarea increderii partenerilor de pe piata interna si internationala;
- asocierea imaginii organizatiei cu leaderul certificarilor din Romania.