Conform clauzei 9.4.8.3 a) din ISO/IEC 17021-1, organismul de certificare trebuie sa se asigure ca rapoartele sale de audit contin o declaratie privind conformitatea si eficacitatea sistemului de management (SM) al organizatiei impreuna cu un rezumat al dovezilor cu privire la capacitatea SM de a indeplini cerintele aplicabile ale standardului si de a obtine rezultatele intentionate.
Pe de alta parte, printre iesirile intentionate ale unui sistem de management pentru ISO 9001:2015 figureaza si furnizarea consecventa de produse sau servicii care indeplinesc cerintele clientului si cerintele legale si reglementate aplicabile, iar pentru ISO 14001:2015 si ISO 45001:2018 si conformitatea cu obligatiile de conformare.
In aceste conditii, este evident, ca una din sarcinile auditorilor este sa evalueze eficacitatea SM in respectarea cerintelor legale si reglementate si sa raporteze acest lucru pentru a se lua masurile potrivite.
Pe de alta parte, valoarea perceputa a certificarii acreditate este strans legata de satisfactia partilor interesate in ceea ce priveste conformarea legala.
Organizatia auditata trebuie sa poata demonstra ca a atins conformarea cu cerintele legale prin propria evaluare a conformarii inainte ca organismul de certificare sa acorde certificarea.
O neconformare a organizatiei fata de cerintele legale si reglementate nu este in mod necesar ridicata la nivelul unei neconformitati in cadrul unui audit, in cazul in care, de exemplu, este identificata si corectata de procesele sistemului de management.
In cazul in care organizatia nu indeplineste toate cerintele de conformare, aceasta ar trebui sa demonstreze ca a stabilit masurile necesare pentru a indeplini cerintele in cadrul unui plan/program. Uneori acest plan / program ar trebui convenit cu autoritatile responsabile. Implementarea cu succes a acestui plan / program ar trebui sa fie considerata o prioritate in cadrul sistemului de management.
Neconformitatile ar trebui emise numai in situatiile in care s-au identificat deficiente de sistem sau incalcari directe legate de conformarea cu cerintele legale si reglementare care se aplica organizatiei, dar si in acest caz tot in raport cu cerintele SM incalcate.
Ultimele documente emise de EA si IAF precizeaza in mod clar ca unei organizatii care nu isi demonstreaza angajamentul de a respecta obligatiile de conformare, nu ii va fi acordata certificarea sau nu i se va mentine certificarea.
Cu toate acestea, in cazul constatarii neconformarii, in mod exceptional, organismul de certificare poate acorda in continuare certificarea sau o poate mentine, dar trebuie sa obtina dovezi obiective pentru a confirma ca SM este capabil sa obtina conformarea ceruta, prin implementarea integrala a planurilor/programelor de actiuni stabilite de organizatie pentru a obtine conformarea, la termenele convenite in aceste planuri/programe.
In acest context, autorul Dr. ing Cristinel Roncea considera util parcurgerea materialul anexat in care sunt analizate toate particularitatile auditarii cerintelor legale si reglementate.
Pe de alta parte, printre iesirile intentionate ale unui sistem de management pentru ISO 9001:2015 figureaza si furnizarea consecventa de produse sau servicii care indeplinesc cerintele clientului si cerintele legale si reglementate aplicabile, iar pentru ISO 14001:2015 si ISO 45001:2018 si conformitatea cu obligatiile de conformare.
In aceste conditii, este evident, ca una din sarcinile auditorilor este sa evalueze eficacitatea SM in respectarea cerintelor legale si reglementate si sa raporteze acest lucru pentru a se lua masurile potrivite.
Pe de alta parte, valoarea perceputa a certificarii acreditate este strans legata de satisfactia partilor interesate in ceea ce priveste conformarea legala.
Organizatia auditata trebuie sa poata demonstra ca a atins conformarea cu cerintele legale prin propria evaluare a conformarii inainte ca organismul de certificare sa acorde certificarea.
O neconformare a organizatiei fata de cerintele legale si reglementate nu este in mod necesar ridicata la nivelul unei neconformitati in cadrul unui audit, in cazul in care, de exemplu, este identificata si corectata de procesele sistemului de management.
In cazul in care organizatia nu indeplineste toate cerintele de conformare, aceasta ar trebui sa demonstreze ca a stabilit masurile necesare pentru a indeplini cerintele in cadrul unui plan/program. Uneori acest plan / program ar trebui convenit cu autoritatile responsabile. Implementarea cu succes a acestui plan / program ar trebui sa fie considerata o prioritate in cadrul sistemului de management.
Neconformitatile ar trebui emise numai in situatiile in care s-au identificat deficiente de sistem sau incalcari directe legate de conformarea cu cerintele legale si reglementare care se aplica organizatiei, dar si in acest caz tot in raport cu cerintele SM incalcate.
Ultimele documente emise de EA si IAF precizeaza in mod clar ca unei organizatii care nu isi demonstreaza angajamentul de a respecta obligatiile de conformare, nu ii va fi acordata certificarea sau nu i se va mentine certificarea.
Cu toate acestea, in cazul constatarii neconformarii, in mod exceptional, organismul de certificare poate acorda in continuare certificarea sau o poate mentine, dar trebuie sa obtina dovezi obiective pentru a confirma ca SM este capabil sa obtina conformarea ceruta, prin implementarea integrala a planurilor/programelor de actiuni stabilite de organizatie pentru a obtine conformarea, la termenele convenite in aceste planuri/programe.
In acest context, autorul Dr. ing Cristinel Roncea considera util parcurgerea materialul anexat in care sunt analizate toate particularitatile auditarii cerintelor legale si reglementate.