Ca promotor al culturii calitatii in Romania, SRAC este implicat in mod activ in facilitarea accesului organizatiilor romanesti la cele mai actuale si inovative informatii si experiente in domeniul calitatii, evaluarii conformitatii, sistemelor de management, certificarii etc.
Ce este un standard?
Ghidul ISO/CEI 2:1996 defineşte standardul ca fiind un document, stabilit prin consens şi aprobat de către un organism recunoscut, care asigură, pentru uz comun şi repetat, reguli, linii directoare sau caracteristici pentru activităţi sau rezultatelor lor, cu scopul de a se obţine gradul optim de ordine într-un anumit context.Standardele pot avea cateva paragrafe sau cateva sute de pagini si sunt scrise de catre experti care au cunostinte si experienta intr-un anumit domeniu si care sunt organizati in comitete.
Sunt standardele obligatorii?
Standardele sunt considerate voluntare deoarece ele functioneaza ca ghiduri. Totusi, standardele devin obligatorii in momentul in care sunt incorporate intr-un contract de afaceri sau in anumite reglementari.Ce este certificarea?
Certificarea in sine implica conformitatea sistemelor de management cu standardele de referinta si nu implica satisfacerea legilor in vigoare, a caror implementare este responsabilitatea exclusiva a organizatiei. Totusi standardele de management solicita organizatiei sa satisfaca toate cerintele legale si de reglementare aplicabile in cadrul sistemului de management.Ce inseamna acreditare vs. certificare?
Acreditarea este atestarea de catre o terta parte, care reprezinta confirmarea oficiala a faptului ca un organism este competent sa efectueze sarcini specifice de evaluare a conformitatii.Fiecare tara are un organism national de acreditare (pentru Romania, RENAR). Acest organism acrediteaza organisme de certificare (de exemplu SRAC CERT).
Prin acreditare, organismele de certificare confirma respectarea cerintelor definite in standardele de referinta, in legislatia europeana si nationala aplicabila, etc.
Cate tipuri de certificare exista?
- certificarea sistemelor de management (arata conformitatea unui sistem de management implementat in companie cu cerintele unui anumit standard, de regula ISO);
- certificarea produselor din domeniul reglementat sau voluntar (asigura utilizatorii ca toate caracteristicile produsului sunt conforme cu specificatiile si cu standardele aplicabile);
- certificarea de personal
Ce inseamna sistem de management?
Identificarea, intelegerea si coordonarea unui sistem de procese care se desfasoara pentru obiective date în conformitate cu unul din standardele recunoscute pe plan internaţional. Standardele de management cer ca firma dvs. sa descrie intr-un document modul in care este organizat sistemul de management. Acesta va contine procedurile interne si instructiunile de lucru.Ce inseamna ISO?
ISO este abrevierea pentru Organizatia Internationala de Standardizare care are sediul in Geneva. Aceasta organizatie emite standarde internationale numite generic ISO.Argumentele care determina implementarea si certificarea in conformitate cu un standard ISO:
- Obtinerea unei cote de piata mai bune si imbunatatirea imaginii companiei
- De obicei este o cerinta pentru castigarea unui client important
- Competitorii care au un certificat il folosesc ca si avantaj competitiv
- Cerinta obligatorie pentru contracte publice
- Implementarea proceselor de sistem in cadrul companiei este mai transparenta si mai stabila
- Reducerea nevoii de interventii operative si de rezolvare a problemelor
- Definirea responsabilitatilor si a competentelor in cadrul companiei
- Prevenirea pierderilor financiare
- Cresterea valorii companiei
Cine poate emite un certificat ISO?
Certificatele se emit de catre un organism de certificare pe o perioada de timp limitata, de obicei pe o perioada de 3 ani. Pentru pastrarea validitatii certificatului pe acesta perioada, se va efectua periodic un audit (de obicei o data pe an). Daca sunt identificate abateri esentiale de la cerintele standardului, se poate aplica masura extrema a retragerii certificatului. Aceasta situatie neplacuta este totusi extrem de rara, in cazuri de exceptie. Prin urmare, atunci cand o companie decide sa implementeze si sa respecte un standard ISO, aceasta decizie reprezinta un angajament voluntar pentru imbunatatire continua si dezvoltare.Care este efectul acreditarii asupra certificatului emis?
Acreditarea confera valoare si credibilitate certificarii. Un certificat acreditat este de obicei singurul tip acceptat in cadrul licitatiilor.Acreditarea la nivel international
Acordurile de recunoaştere internaţională facilitează accesul pe piaţa exporturilor. Organismele de acreditare pot deveni semnatare ale următoarelor tipuri de acorduri:- la nivel european al EA-MLA (Multilateral Agreement) www.european-accreditation.org
- la nivel internaţional al IAF-MLA (www.iaf.nu), respectiv ILAC-MRA (Multilateral Recognition Arrangement).
Poate o companie sa isi schimbe organismul de certificare?
Da, acest lucru este posibil si se intampla in general atunci cand o organizatie nu mai este multumita de serviciile de certificare oferite sau de taxele achitate, de calitatea auditorilor sau calitatea auditurilor.Pentru companiile care isi doresc sa intre pe pietele internationale sau sa castige un client important, o marca de certificare cum este SRAC CERT poate avea un rol important.
De ce sa aleg certificare ISO pentru compania mea?
Certificare ISO este o declaratie pentru actionarii, angajatii si managementul companiei dvs. conform careia afacerea dumneavoastra doreste sa functioneze intr-un cadru prestabilit pentru a atinge obiectivele companiei. Fie ca vorbim despre obiectivele privind satisfactia clientilor, obiectivele care se refera la productie, obiectivele de mediu si asa mai departe, prin faptul ca va stabiliti ca si tinta obtinerea unei certificari dovediti angajamentul companiei dumneavostra in atingerea acestor obiective si cresteti credibilitatea si increderea clientului in brandul/serviciul sau produsul dvs.De exemplu, prin implementarea unui sistem de management o companie poate controla procesele si procedurile sale, se poate asigura ca atunci cand ceva nu functioneaza bine se poate remedia rapid si eficient pentru a asigura satisfactia clientului. De asemenea se poate asigura o comunicare mai eficienta intre angajati, furnizori si clienti in acelasi timp.
Multe licitatii atat din sectorul public cat si din cel privat solicita certificare ISO ca si conditie obligatorie pentru participarea companiilor la fazele urmatoare ale licitatiilor. Prin obtinerea unei certificari ISO cerute de clientii dvs., va asigurati ca sunteti la un nivel de competitie ridicat si va cresteti sansele de a participa cu succes la licitatii.Care sunt costurile unei certificari ISO?
Costurile unei certificari ISO variaza in functie de marimea unei organizatii si alti factori. Daca decideti sa implementati mai mult de un standard odata, exista niste taxe preferentiale. Avand in vedere numarul de variabile care influenteaza costurile unei certificari oferta personalizata se va contura in urma intalnirii cu reprezentantii Departamentului Contractare SRAC CERT.Etapele procesului de certificare
Ce este un audit?
Auditul este procesul prin care o companie prezinta dovezile functionarii respectivului sistem si acesta reprezinta un element obligatoriu pentru sistemele ISO. Un auditor calificat va veni la locatia dumneavoastra pentru a evalua sistemul dvs. de management bazat pe cerintele standardului ISO conform caruia sunteti certificate, si va solicita sa vada dovezi rezutlate din procesele si procedurile companiei pentru a se asigura ca sistemul este utilizat si mentinut in mod regulat. Auditorul va elabora apoi un raport ce curpinde o analiza a sistemului dvs, de management. De asemenea vi se vor oferi recomandari de imbunatatire care va vor ajuta sa asigurati o imbunatatire continua a sistemului.Ce standard ISO imi este necesar?
Cel mai bun punct de plecare este standardul ISO 9001 Managementul Calitatii, avand in vedere ca este standardul fundamental pe care majoritatea celorlalte standarde se bazeaza. Acest standard este concentrat pe client si se asigura de faptul ca clientii dvs primesc serviciile dorite, la momentul potrivit si la costurile corecte. In functie de activitatile companiei dvs exista standarde aditionale care pot completa afacerea, de ex. O companie de reciclare a deseurilor poate beneficia de standardul ISO 14001 Managementul Mediului avand in vedere ca acesta este elemental central al industriei respective, sau o firma de productie poate beneficia de standardul OHSAS 18001 Sanatate si Securitate Ocupationale avand in vedere ca o asemenea afacere utilizeaza multe utilaje ce pot determina riscuri asociate.Despre evaluarea conformitatii - termeni folositi
- conformitate - indeplinirea de catre un produs, proces sau serviciu a conditiilor specificate;
- evaluarea conformitatii - orice activitate al carei obiect este de a determina in mod direct sau indirect faptul ca sunt indeplinite conditiile specificate;
- certificarea conformitatii - actiune a unei terte parti care dovedeste existenta increderii adecvate ca un produs, proces sau serviciu corespunzator identificat este in conformitate cu un anumit standard sau cu un alt document normativ;
- domeniu reglementat - domeniu in care punerea in circulatie, pe piata, a produselor si serviciilor este reglementata prin legi si alte acte normative;
- organism notificat - laborator de incercari, de etalonare, organism de certificare sau organism de inspectie desemnat de catre o autoritate pentru a efectua evaluarea conformitatii in domeniul reglementat;
- NANDO este baza de date a Comisiei Europene in care sunt introduse toate organismele notificate sub Directivele Noii Abordari si care poate fi consultata on-line de catre orice persoana interesata;
- Noua Abordare este sistemul reformat pentru adoptarea directivelor care prevad doar cerintele esentiale, in interesul public, ale produselor si serviciilor care sunt libere sa circule in UE daca se conformeaza acestor cerinte. Directivele noii abordari se refera la standardele care prevad exact cerintele tehnice.
Ce este evaluarea conformitatii in domeniile reglementate?
Orice organizatie care introduce pe piata si/sau pune in functiune produse din domeniile reglementate (OG 20:2010) trebuie:- sa identifice directivele europene din Noua Abordare - transpuse in legislatia nationala prin reglementari tehnice - care sunt aplicabile produselor sale;
- sa identifice procedura de evaluare a conformitatii care se aplica (declararea pe proprie raspundere a conformitatii, implicarea unui organism recunoscut pentru evaluarea incercarilor, inspectiilor sau a sistemului de management al calitatii sau integrat);
- sa determine termenele pana la care trebuie sa intreprinda masurile necesare;
- sa determine standarde europene armonizate aplicabile produselor sale;
- sa se asigure ca produsele sunt conforme cu standardele si toate cerintele esentiale din directivele aplicabile;
- sa aplice marcajul CE pe produse si/sau pe ambalajele sau documentele insotitoare, dupa cum este prevazut.
In multe dintre cazuri, evaluarea conformitatii produselor din domeniile reglementate solicita interventia unui organism recunoscut, conform prevederilor OG 20:2010 si a reglementarilor tehnice aplicabile.
Ce este marcajul CE?
Marcajul de conformitate CE este simbolul care:- arata conformitate produsului cu cerintele esentiale ale directivelor europene
- permite introducerea pe piata a produselor
- faciliteaza libera circulatie a marfurilor
- permite retragerea produselor neconforme prin interventia autoritatilor competente
• nu este o marca de certificare sau atestare emisa de o terta parte
• nu este o marca de calitate
• nu constituie un instrument de marketing sau promovare
Pentru orice alte intrebari va rugam contactati SRAC CERT la numarul 021 313 6335 unde veti fi ajutat cu informatii suplimentare de catre echipa SRAC.